Sunday, November 29, 2009

Mehnah itu Sunnah : Kisah Saad bin Abi Waqqas yang difitnah!

Aku menjenguk buku Bidayah Wan Nihayah karangan Ibn Katsir yang dibeli semasa di pameran buku bulan 4 lepas, sedang aku membelek lembaran buku setebal 558 muka surat itu, aku terjumpa kisah Saad bin Abi Waqqas r.a, salah seorang sahabat Rasulullah s.a.w yang dijanjikan syurga semasa beliau masih hidup lagi, bahkan digelar oleh Rasulullah juga sebagai salah satu dari Panah Allah.

Kisah kali ini berkisar ketika Saad bin Abi Waqqas r.a menjadi gabenor di bumi Kufah, beliau dan para tentera muslimin sedang bersiap siaga untuk menggempur bumi Nahrawand pada tahun 20H.

Ketika itu, timbul sekelompok golongan dari penduduk Kufah yang mengadakan demostrasi(Dalam Kita bidayah Wan Nihayah, perkataan 'demonstrasi' digunakan) untuk memprotes Saad bin Abi Waqqas r.a. Mereka mendakwa bahawa Saad seorang yang solat tidak betul dan melapor-laporkan tindak tanduk Saad kepada Khalifah Amirul Mukminin ketika itu iaitu Umar ibn Al-Khattab r.a. Wakil yang dihantar ialah Al-Jirah bin Sinan dan penyokong-penyokongnya.

Tatkala berita itu disampaikan kepada Umar, beliau seakan-akan meragui kebenarannya namun tetap menghantarkan Muhammad bin Maslamah untuk memastikan berita yang sampai kepadanya tersebut. laporan Muhammad adalah bercanggah dengan aduan Al-jirah yang mengatakan penduduk Kufah memprotes Saad sebagai Gabenor mereka. Ternyata sebahagian besar dari Penduduk Kufah memuji Saad bin Abi Waqqas sebagai gabenor mereka. Mereka yang tidak senang dengan Saad itu hanyalah penyokong-penyokong Al-Jirah sahaja. Bila mereka ditanya tentang Saad, mereka hanya diam tanpa butir kata yang terbit dari mulut mereka.

Sehinggalah Muhammad bin Maslamah tiba di sebuah perkmapungan Bani 'Abs. Seorang lelaki bernama Abu Sa'adah Usamah bin Qatadah berbicara

" Jika engkau inginkan berita mengenai Saad, ketahuilah, Saad tidak pernah membahagikan dengan rata, tidak adil terhadap rakyatnya dan tidak pernah berperang bersama pasukannya"

Sa'ad yang mendapat tahu apa yang diucapkan oleh Abu Sa'adah tadi pun berdoa ke hadrat Allah

"Ya Allah, jika apa yang dikatakannya(Abu Sa'adah) adalah dusta, riya, dan kerana ingin dipuji, maka butakanlah matanya, banyakkan anaknya dan jatuhkan dia ke dalam fitnah dan jerat hawa nafsu yang menyesatkan"

Allah memperkenankan doa Saad. Tak lama kemudian, mata Abu Sa'adah menjadi buta, dia memiliki 10 orang anak perempuan, dan jika mendengar tentang wanita sahaja, dia akan berusaha untuk mendatangi wanita tersebut, dan menggodanya. jika dia tergelincir jatuh dia akan selalu berkata

"Aku terkena doa Sa'ad, Si lelaki yang penuh berkah"

Sa'ad juga mendoakan Al-Jirah dan sahabatnya yang juga telah memfitnah Sa'ad, maka seluruh mereka diserang penyakit di seluruh tubuh mereka dan mendapat bencana kehancuran pada harta mereka(tidak dicerita lebih lanjut dalam Bidayah Wan Nihayah bagaimana kisah mereka)

Apabila Sa'ad menemui Amirul mukminin, Umar al-Khattab, Amirul mukminin telah bertanya kepadanya tentang perihal solatnya, untuk memastikan kesahihan berita yang beliau terima. Sa'ad memberitahu Umar, bahwa Beliau memanjangkan dua rakaat yang awal dan memendekkan dua rakaat yang akhir, kemudian Sa'ad berkata

"Tidak sedikit pun aku berpaling dari tatacara solat yang diajar oleh Rasulullah s.a.w"

Umar menjawab

" Begitulah prasangkaku terhadapmu wahai Abu Ishaq(gelaran bagi Sa'ad)"

Sa'ad menyambung bicara

" Aku adalah orang kelima yang memeluk Islam, Kami pernah makan daun kayu ketika tidak menemukan lagi makanan sehingga mulut kami luka-luka, aku juga orang yang pertama memanah di jalan Allah, dan Rasulullah pernah mengumpulkan nama kedua ibubapaku untukku padahal baginda tidak pernah sebelumnya melakukan sebegitu kepada seorang pun. tapi kini Bani Sa'ad menganggap diriku tidak pandai solat dengan betul,(dalam riwayat lain, mencurigai keislaman Sa'ad). Jika benarlah apa yang diperkatakan mereka, binasalah aku dan sia-sialah amalanku."

Kemudian Umar bertanya siapa yang beliau cadangkan untuk mengganti beliau, Sa'ad memilih Abdullah bin Abdullah bin Itban, salah seorang tokoh sahabat yang sudah berumur. Umar lalu membenarkan pelantikan Abdullah sebagai pengganti Sa'ad menjadi Gabenor di Kufah.

Selepas itu, Hampir sahaja Sa'ad menuntut orang yang memfitnahnya agar dikenakan hukuman berat, namun beliau tidak berbuat begitu, kerana khuatir tindakanya itu akan mempengaruhi orang lain, dan menyebabkan kelak, orang akan menjadi takut untuk melaporkan tingkah laku para pemimpin mereka.

Umar pernah berkata dalam wasiatnya yang Sa'ad termasuk dalam tokoh penting dalam mesyuarat memilih khalifah

" Jika Jabatan khalifah ternyata jatuh kepada Sa'ad, maka ia berhak untuk itu, tetapi jika tidak maka siapa sahaja yang menjadi khalifah hendaklah selalu meminta tunjuk ajar dan nasihat dari Sa'ad, sesungguhnya aku memecatnya bukan kerana dia tidak sanggup memikul amanah, apatah lagi, kerana dirinya berlaku khianat"

.....
....
...
..

Sahabat-sahabat pembaca, sejarah islam itu akan berulang seperti mana Sunnatullah itu akan berulang,

فَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِيلًا وَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِيلًا

sunnah (Allah yang telah berlaku) kepada orang-orang yang terdahulu. Maka sekali-kali kamu tidak akan mendapat penggantian bagi sunah Allah, dan sekali-kali tidak (pula) akan menemui penyimpangan bagi sunah Allah itu (35:43)

siapa sahaja yang memperjuangkan Islam sebagai satu Deen atau sistem hidup yang Haq, pasti akan menemui pelbagai fitnah dan mehnah di hadapannya oleh musuh-musuh Islam, bahkan dari muslim yang dengki terhadap pejuang Islam yang tulen dan kebangkitan Islam.

Namun, jika perjuangan Islam yang kita lalui itu, adalah laluan yang senang dan selesa, muhasabahlah kembali, apakah benar jalan yang kita pilih itu? atau sebenarnya ia hanyalah kaca dari timbunan kaca yang bersembunyi di dalamnya permata yang berharga.

Bagi mereka yang memusuhi agama Allah atau cuba-cuba memfitnah para pejuangnya,nantikanlah akibatnya!
Mungkin akibat itu tidak dizahirkan di dunia seperti apa yang berlaku kepada Abu Sa'adah dan Al-Jirah dalam kisah di atas. Namun, jangan lupa, hidup kita tidak sekadar di dunia. Akhirat nanti akan terzahir segalanya.

Janji Allah itu pastikan tiba!


p/s: Bagaimana ya cerita Tuan Guru Nik Abdul Aziz?...hmm...lu pikirlah sendiri!

Saturday, November 28, 2009

Sharing about my usrah life.


Cuti ni aku mencari-cari idea untuk menulis, walaupun sememangnya aku sasarkan cuti ni masa untuk membaca buku non-medic, dan cuba menghuraikannya sedikit sebanyak dalam blog. selalu sahaja artikel itu berhenti sekerat jalan..hmm..idea tiada yang kunjung tiba..

Apa-apa pun di kala kebosanan search nama sendiri dalam Google, terjumpa lah pulak artikel yang ditulis oleh seorang sahabat masa sekolah rendah dahulu kala..Abdul Rahman Paiman, rupanya aku di tag berzaman sudah, huhu, maafkan aku sahabat. terima kasih juga kerana menimbulkan satu idea untuk mengisi ruang blog yang semakin bersawang.

[1*] Berapa lama anda dah sertai usrah?
Sejak lahir mungkin.
Sejarah usrah bermula dalam family, arwah ayah sentiasa sahaja dulu buat usrah secara tak formal, kami adik beradik duduk bersama dan mendengar menadah telinga. tak tahu pula duduk-duduk begitu adalah usrah
Sekolah rendah, di Sekolah Rendah Islam Hira', kelas hafazan dan usrah semasa program mingguan Persatuan Syabab dan Fatayat. Naqib masih dari Muallim dan Muallimah (in arabic, referring to male and female teacher)
Sekolah Menengah, di Maahad Muhammadi Lilbanin, bermulanya hidup di sana agak lewat dek kerana daftar lambat, masuk dalam bulan 3 (kalau tak silap), mula-mula di peringkat menengah rendah, giat juga pergi ke usrah yang dibimbing oleh abang-abang senior, namun di awal keterlibatan dalam badan dakwah (kami kenalinya sebagai BALKIS) ketika itu, timbul macam-macam konflik dalaman (atau aku sahaja yang berasa begitu, wallahualam), yang aku rasa tak perlulah diceritakan.. Aku mula mual dengan institusi dakwah.. Agak lama juga tak kembali ke dunia usrah..sehinggalah ketika di tingkatan 5, aku mula kembali ke dunia yang sudah ditinggalkan sekian lama. Atas ajakan seorang sahabat, Mohd Fathi Auni b. Tirmizi, aku kembali, subhanallah, betapa bersyukurnya aku, kagum dengan ajakan Fathi yang tak pernah jemu mengajak kami (Aku, Usamah(Sam),Farhan(Fuzai),Rasydan(sede),Asyraf(matwoh)).
Kini, aku masih dalam institusi dakwah dan usrah. Jazakumullah khair, kepada sesiapa sahaja yang terlibat dalam memasukkan aku dalam dunia ini.

[2*] Bagaimana anda boleh sertai usrah??
Oppss..dah jawab di atas..huhu..

[3*] Kenapa anda menyertai usrah?
Mulanya, sebab merasakan usrah adalah medan tazkirah sahaja. tetapi selepas sekian yang agak lama, baru merasakan nilai usrah sebenar.
sebab menyertai usrah, kerana merasakan diri tidak mampu bergerak berseorangan dalam dunia kejahilan bersistem yang sentiasa wujud untuk menekan dan merosakkan Islam, jika mahukan Islam tertegak sebagai sistem yang mengawal atur kehidupan di dunia, lantas untuk memecahbelahkan sistem jahiliyyah, tidak dapat tidak mesti dimulakan dengan sistem tarbiyyah bertanzim dalam membentuk diri agar menjadi seorang muslim yang wala' pada Allah dan Rasul-NYA dan bergerak sebagai satu saff yang tersusun. Ini perjuangan kita. Perjuangan menegakkan semula kekuasaan dan Undang-undang Allah adalah wajib kerana itu merupakan salah satu aspek dari Tauhid Uluhiyyah. tak sempurna Islam seseorang itu jika tidak beriman yang Kekuasaan dan Kepatuhan pada undang-undang hanyalah hak milik Allah.(rujuk Maalim Fi Thoriq - AsSyahid Syed Qutb)

[4*] Tiga perasaan anda setelah menyertai usrah
tiga perasaan?..tak terungkap..pahit perit cabaran dan mehnah diiringi manisnya ukhuwwah. rindu pun ada juga kadang-kadang bila sudah lama tidak berusrah..hmm...tak percaya kan?

[5*] Lima perkara yang anda dapat selama menyertai usrah
Banyak la pulak..
1. Banyak membantu untuk membentuk diri yang tidaklah seberapa ini.
2. Medan perkongsian, penyampaian ilmu, pencarian ilmu(selepas usrah). Usrah sewajarnya initiate ahlinya untuk membaca dan mencari ilmu pengetahuan, bukan sekadar menerima sahaja (kata-kata seorang naqib)
3. Semakin bertanggungjawab dan peka dengan masalah-masalah umat.
4. Medan untuk melatih dinamik diri dari brainstorming dan perbincangan.
5. Memupuk semangat memperjuangkan Islam dalam diri
6. Futsal dan makan..(hehehe)


Sesungguhnya diri ini tidaklah sehebat manapun(jauhhh sekali..!!), bahkan mungkin lebih banyak kekurangan dari sekalian yang membaca. Cuma tidak terpamer kerana masih dihijab Allah dari pengetahuan manusia, Subhanallah, kerdil sungguh diri ini. Ku bersyukur padamu Ya Allah yang membuka ruang untukku berada di Jalan juang yang dipelopori para Anbiya', Sahabat-sahabat dan pejuang mujahid islam sekalian. Terlalu banyak nikmat untuk disyukuri. terlalu banyak...

p/s: kata Abdul Rahman, Sesiapa yang ditag mesti mem'post'kan jawapan pada soalan yang sama...dengan ini secara rasminya..aku tag, Ahmad Firdaus Fuzai dan Kak Siti Aisyah Salahuddin...Tafaddhol(Tafaddholi) Masykuro(Masykurotan)